dilluns, 20 de desembre del 2010

Jugar a llibres


De petita, el que més m’agrava era escriure i llegir, encara que no de la manera habitual, la forma era el de menys, jo em sentia una gran escriptora, amb això en tenia prou.
Primer varen ser els gargots, després els dibuixos, més tard les lletres sense lligar, van arribar les primeres paraules, fins que finalment vaig aprendre de lletra a una edat molt primerenca.
Anava a la llibreria de casa, agafava un llibre i el començava a guixar, pàgina a pàgina, amb un retolador del color que pertocava, si la història era d’aventures, el vermell, els importants, en verd i els de guerra en blau, quan posava un punt, amb tota meva força i el meu millor somriure, deia cofoia que havia acabat un altre llibre.

Els pares eren joves, la família nombrosa i cadascú anava fent la seva, mentre no molestés als altres. A dia d’avui, a les golfes del poble encara conservo aquells primers exemplars dels llibres clàssics amb ratlles infantils de diferents colors, sempre amb un punt final.
Els reis de la meva època em portaven cada any una nina, era el que tocava. Quan feia la carta no demanava res concret, perquè en el fons sabia que ells em portarien el que voldrien. Les nines no em desagradaven, les cuidava i les feia servir d’espectadores. En tenia un munt, però la més estimada era la PEPA, una nina de drap, amb llargues trenes rosses i pigues al nas. No m’agradava jugar a “pares i mares”, ni a vestir-les i despullar-les, el que de debò em feia sentir a gust, era asseure-les al meu voltant i llegir el que jo escribia.

Amb el pas dels anys, tota aquella reuca de nines van anar desapareixent amb els 3 trasllats que va fer la família. Els reis, a mida que creixia, em portaven coses constructives o útils per a l’escola, les nines ja no feien per una nena tan llesta.

Fa relativament poc en vaig trobar alguna dins dels armaris de la casa pairal, però cap d’elles em va fer goig i les vaig portar a la parròquia, la Pepa no hi era, era l’única que recordava amb afecte de la meva infantesa.

Això de créixer té els seus avantatges i inconvenients.
Ara puc escriure i llegir tot el que vull, però ha sorgit, sense saber com ni perquè,  una cosa que es diu “criteri” o “exigència” que no tenia quan era una nena. Escric a l’ordinador o en fulls blancs, ja no s’hi valen els llibres escrits i publicats, d’això me’n vaig adonar fa molt de temps. Aquests canvis em condicionen la meva escriptura i em resulta tot molt més complicat; aquella desimboltura de quan era petita ha desaparegut.

El meu germà fa cosa de dos anys em va portat un regal que guardava des dels 15 anys: la PEPA, una nena morena, amb ulleres, cabells curts i una motxilla plena de vida.
Ens hem fet grans, no tenim el mateix aspecte, ara és ella qui em llegeix i, encara que no s’hi assembli gens ni mica, n’estic segura que és ella, la nina de la meva infantesa que em fa sentir l'escriptora que no he arribat a ser mai.

7 comentaris:

pepa ha dit...

Feia temps que llegint un escrit no experimentava una sensació tan agradable i al mateix temps tan entranyable com quan he llegit aquest. He començat a llegir el text i m’entres anava curosament llegint paraula per paraula he pensat, a mi m’agradaria ser aquesta nina que seia al teu costat, i cada vegada me anat sentit mes identificada i aleshores me adonat, que tu, Sara Marga, tens molta sort de ser com ets, m’agradaria semblar-me a tu.
He de confessar que m’han caigut quatre llàgrimetes pensant que aquesta nina de la teva infantesa ara pugui ser jo. Com diu la cançó: “la vida te da sorpresas, sorpresas te da la vida .....” Que no ens hagin de lligar per mantenir-nos units.

pepa ha dit...

Pliiiiinggg .. un "lapsus": He escrit Sara Marga i es sara maga.

Anònim ha dit...

Sara maga, me encanta la ternura que se desprende de tu texto. Fdo: lamonti

J.L.R. Mourille ha dit...

Admirada Sara Maga,

No em puc estar de dir-li com de meravellat m’ha deixat el títol del post. Si escriure és difícil, trobar un títol és sovint un malson. En un relat de Quim Monzó, el protagonista estripa un dels millors contes que ha escrit mai (potser fins i tot el millor) perquè no troba un títol que n’estigui a l’alçada.
El títol del post és, simplement, perfecte: Jugar a llibres. Jugar a pares i mares, jugar a l’eixarranca, jugar a lladres i serenos... ¡Jugar a llibres!, ¡quin invent! I com l’envejo. Els qui només llegíem, no jugàvem. Era (i ho és i m’ha acompanyat tota la vida i m’hi acompanyarà) una activitat plaent, sens dubte, apassionant, segur, però no és un joc.

Felicitats novament i, perdoni l’expressió prosaica, bones festes,
JLR Mourille

Anònim ha dit...

Aquest joc, m'ha emocionat molt.
El prenc com a un gran regal de Nadal.

Gràcies Sara.

Per cert, cada dia em recordes més a la meva germana gran, la meva gran germana.

Anònim ha dit...

Tus recuerdos se han hecho materia, cuerpo,trapo... Esa muñeca es ahora la que juega contigo leyéndote tu propia historia. ¿Quieres ponerle un punto y final a tus juegos de libros? "l'escriptora que no he arribat a ser mai." Le añadiremos a la frase dos puntos de sutura "l'escriptora que no he arribat a ser mai..." Mucho mejor, el texto necesita descanso y en unos días volverá a ser legible. Empuña el rotulador azul de la guerra y escribe en tu cara, con caligrafía nítida y contundente, la palabra "escritora".

Ebenezer

carmen m ha dit...

Hay quien utiliza Muñecas de trapo y hay quien utiliza burritas de verdad. Esa soy yo. Yo no la contaba cuentos, pero la acariciaba las orejas.Cosa que creo que no les gusta. Pero¡Ay! los animales son más inteligentes que los humanos, lo mismo que las ninas de trapo. Mucho mas encantadoras e inteligentes que las Barbis estiradas.

Carmen m